Thursday, March 10, 2011

CONTEST STORY MORY SOB..SOB.. BY PIEYARIS

Closing Date : 11.03.2011

Sebelum saya memulakan cerita, saya minta maaf kpada cik penganjur kalo cite ni panjang sgt ok... bukan mengharap simpati, saya sekadar berkongsi rasa dengan rakan2 sekalian.. di harap sudi membaca kisah yang amat2 menyayat hati ini...

Rasa itu hadir lagi...


...AL-FATIHAH...

..ALLAHYARHAM MUHAMMAD HADIF NAUFAL BIN HAFIZ..

..KELAHIRAN TERISTIMEWA 09 NOVEMBER 2007 / 30 SYAWAL 1428..

..JUMAAT 05.02 AM..

7 NOVEMBER 2007..

6.00 am..
pg mcm biasa aku bangun nak pegi keje. kebetulan jgk hari ni suami ku shif pagi..so, kitorang pegi keje same2 walaupun berlainan arah..pagi tu mase mandi, sempat lagi aku ckp ngan suami aku..”papa, tgk perut b ni, nape keras sgt?..menonjol je kedepan. nak bersalin dah ke? lagipun mase tu due aku lagi seminggu, 17 Nov 2007.”baby tak sabar nak kuar kot b”? pg tu papa suka sgt..die usap perut aku mcm tak sabar2 nak tunggu kehadiran cahaya mata kami yang kami tunggu2 ni keluar..

7.00 am..
aku ingat lagi, aku pegi keje hari tu pakai blaus warna purple n skirt warna coklat cair. tak sangka rupanya itu baju yang terakhir aku pakai bersama2 ngan naufal..aku sampai ofis mcm biasa, punch kad n terus beli kuih..pagi tu aku mkn kuihje, sbb aku rasa mcm tak selera nak mkn..masa pagi tu baby msih gerak lagi..

ni la baju terakhir yg ibu pakai mase mgndungkan abang.. kalau ibu tgok bju ni, msti menitik air mata ibu..sedihnye ibu....

10.00 am..
kali terakhir aku dapat rasa gerakan baby aku.. aku perasan baby gerak skit je..kat sebelah kanan perut aku ni die tendang.aku tak la syak ape2..lagipun aku tak pernah terpikir benda2 yg buruk n x sangka benda2 yang tak baik akan berlaku..

12.30 pm..
tghari tu aku balik rumah k.lang kat presint 8, Putrajaya  sebab mak ngan abah datang kat sane.aku leh lagi bawak kete.lagi pun bkn jauh sgt. balik tu aku makan n sempat aku tido sekejap. pkul 2 pegi keje aku tumpang k.lang sampai opis.aku rase cam dah tak larat sangat. mase tu aku tak perasan yang baby aku dah tak gerak..tapi aku dah rase lain macam yang tak baik je. jantung pun berdegup kencang .. bak kate org, mmg xsedap hati la mase tghari tu..sbab perut aku mcm menonjol sgt ke depan.biasanye skejap kembung ke kiri,skejap ke kanan..
ni la kali pertama papa n ibu dpt tgok abang.. abg baru 4 bln dlm rahim ibu..masa tu kami gembira sgt.. ibu xkan pernah melupakan saat itu sampai ibu mati....

3.00 pm..
aku dah perasan yang baby aku tak gerak dari pagi tadi..lutut aku pun mengeletar mase tu..aku pun tipon suami aku.die ckp suruh k.lang hantar pegi hospital putrajaya. cek baby takut gak ape2 yang berlaku..dalam kul 3.30 aku pun ckp kat k.yus,member opis aku..”kak, baby saye ni mcm tak gerak la kak, pagi tadi rase ok je..dr tghri tadi lagi saya tak rase die gerak..” pastu k.yus suruh aku g hos, ramai gak mase tu yang bagi support kat aku suruh g hos.air mate aku nak menitik mase tu..aku takut..aku takut nak bersalin..aku takut camne nak menghadapi keadaan dalam hos tu nanti, n aku takut kalau ape2 jadi kat anak dalam perut aku.. ANAK SULUNG AKU!!

4.15pm..
aku pun call suami aku, aku suruh die balik.kebetulan pulak mase tu ada kebakaran, so die tak dapat nak balik. mase tu pulak mcm2 penghlang yang datang.aku sempat balik rumah dulu amik barang2 baby dalam kete, takut gak nti kalau aku terus kene tahan wad.

ni kaki abg..mase ni abg dah tujuh bulan... andaikata la ibu lahirkan abg masa ni, msti abg dpt tgok papa ngan ibu..tpi, xpe la abg..ni semua ketentuan Allah.. kita jumpa di syurga nt ya..

5.30pm..
aku sampai hos dewan bersalin.. lepas daftar, nurse suruh aku masuk dalam bilik n die pasang kan ctg kat perut aku..puas die cari jantung anak aku,tapi tak dengr satu bunyi pun..sunyi je..mcm sunyi nye hati aku mase tu..dada aku dah berdebar2..tibe2 nurse pnggil doktor..doktor dtg n terus scan perut aku..Allah saje yang tau mase tu, mase doktor scan aku tak nmpak lgsung baby aku gerak.kaku je..tibe2 aku nmpak jantung baby..dah tak berdenyut lagi..tak nmpak lagi jantung kembang kuncup mcm jantung kite yang masih hidup ni..dalam hati aku..YA ALLAH..selamatkan lah anakku YA ALLAH..doktor dah menggeleng2 kan kpla..aku mase tu tak sangka lagi yang perkara mcm ni akan berlaku kat aku..aku tanye doktor..”knp ngan baby sy doktor?” doktor tak jawab sepatah pun, tibe2 dtg 3 org doktor lagi, yang aku ingat name doktor tu Monisha..die scan perut aku lagi..die pun mngeleng gak..aku dah rasa yang anak aku mmg dah takde lagi..dan tak sempat pun nak menjenguk dunia..

6.00 pm..
doktor bagi tau yang baby aku dah takde..mase tu aku tak pk org lain..aku menjerit n meraung sekuat hati dalam labour room tu..aku minta nurse tlg callkan husband aku sbb mase tu hp aku bateri kong..time2 camtu lak hp buat hal..nurse pnggil k.lang yang tgah tggu kat luar,k.lang masuk n aku terus peluk k.lang..K.lang pun meraung jgk..haikal pun ade mase tu..die lah satu2 nya anak buah aku yang kenal sape baby naufal..mase tu lah aku rasa mcm nak mati pun ade..tapi aku kene teruskan hidup n aku kene kuatkan smgat sbb aku akan melahirkan seorang bayi yang tak bernyawa lagi..kebetulan mase tu hp k.lang pun xde kredit n xdpt lagi nak hubungi suami aku..tapi nurse dah call, n suami aku dlm perjalanan dtg ke hos.aku tak tau camne suami aku nak berdepan dengan semua ni. dah la 2 mggu lepas die kehilangan mak tersayang..belum kering air mata anak pula yang pergi mengikut jejak neneknya..Allah maha kuasa.Dialah yang menentukan segala-galanya..

mase ni kami gembira sgt sbb papa ngan ibu bakal dapat ank lelaki..tu gmbar bird abg, blik je dr klinik dr.Lee / Serdang, kami terus beli baju wrna biru tuk abg.. (Ya Allah.. kuatkan la semangat ku utk meneruskan cerita ni..)

6.30 pm..
dari jauh aku nampak suami aku berlari2 masuk dalam dewan bersalin, aku menangis dan terus menangis..dalam hati aku, masih tak percaya lagi yang baby dah xde..aku terus keluar dari wad n peluk suami aku..masa tu aku bagitau die yang baby dah takde..baby dah meninggal dalam perut..die menagis kat tepi sudut hospital sambil menekup kedua muka.xsampai hati aku tengok die camtu.die peluk aku sekuat hati, die cium2 aku n die sempat ckp ngan aku, ”kuatkan semangat syg, ini dugaan Allah” kami tak pedulikan org lain,depan kaunter dewan bersalin tu jgk kami berpelukan sambil nangis..sungguh besar dugaan yang Allah berikan ini..

7.00 pm..
tak lame lpas tu mak ngan abah sampai kat wad,aku yang mmg dah menagis terus peluk mak ngan abah. mak ngan abah pun nangis n aku dapat rasa yang mereka terlalu sygkan aku dan tak samapi hati tgk aku mcm tu..bile nurse nampak kami tak dapat mengawal perasaan, die suruh kami sume masuk dalam wad tadi..tak lame lps tu dtg doktor pakar n tanya aku..aku nak terus admit wad ataupun nak tggu sakit bersalin dtg sendiri..mak ngan abah kate terus admit wad.lagipun baby dah takde, elok la dikeluarkan je.sedihnye aku tak dapat digambarkan..anak yang aku kandung selama ini, dah tak bernyawa lagi..

brg2 dan baju2 abg yang papa n ibu dah beli... tapi abg xsempat pakai.. abang... izikan ibu pakaikan baju2 abg kat adik ye..sedihnye ibu bile tgok brg2 ni..

7.45 pm..
aku pun dimasukkan ke wad kelas A 2B bilik 27.kat situ la aku menagis sekuat hati, mase tu la aku tgk brg2 baby yang aku bwk..aku usap2 baju anak aku yang tak sempat dipakai..k.lang bile npk aku cam tu die terus amik brg2 baby n die bwk balik..takut aku teringat..malam tu nurse datang amik darah aku sampai 6 tiub..sakit..tapi aku redha..aku kena kuatkan semangat…

8.00 pm..
mak ngan abah, k.lang pun balik rmh coz waktu melawat dah abis..mak ngan abah ckp ” kuatkan semangat ye tih..mak tau kak tih boleh” Allah lebih sayangkan nya..kita kene redha sebab itu ketentuan Allah..”mlm tu sbelum mereka balik aku sempat mtk maaf ngan mak, abah, n kak lang..
kasut ni ibu beli mase ngndungkan abg.. bile tgok ksut ni, ibu xdpt nk tahan air mata ibu lg.. ibu janji, ibu xkan beri dan pakaikan kasut ni pada sesiapa...kasut ni hnya utk abg...ibu akan simpan sampai ibu mati..

9.00 pm..
tinggalla aku ngn suami aku kat wad yang sunyi dan hening tu..kami sempat baca yasin untuk baby naufal..esok aku akan dimasukkan ubat utk gesa baby kluar..esok aku akan menghadapi saat yang lagi perit dari hari ini..

12.00 am../08 Nov 2007
aku pun tidur bersama baby naufal yang masih ada dalam perut buat kali terakhir..suami aku pun ada menemani aku pada malam tu..aku xdapat nak lelapkan mata..disudut hati aku masih mengharapkan yang baby naufal masih hidup..aku hanya mampu berdoa supaya dapat melahirkan anak dengan selamat esok..

Setelah 3 tahun pemergiannya....

AL-FATIHAH UNTUK ANAKANDAKU... MUHAMMAD HADIF NAUFAL BIN HAFIZ

09 NOVEMBER datang lagi...
satu tarikh yang begitu mengusik hati, jiwa dan perasaan seorang ibu seperti aku.. walaupun 3 tahun sudah berlalu, tetapi segalanya masih segar di ingatan seperti ianya baru berlaku semalam.... kehilangan permata hati tersayang amat meruntun sekeping hati kecil ini... puas ku tahan air mata ini dari jatuh, tapi aku tak berdaya.. aku hanya insan biasa ... hati ini meredhakan pemergiaannya, cume sesekali muncul wajah suci bersih itu diingatan ini.. tambahan pula dihari lahir dan kematiannya... walaupun Dia tidak sempat hidup didunia, mengandungkannya selama 9 bulan seminggu cukup membuatkan aku terlalu terasa kehilangan Nya.. tambahan pula Dia adalah permata hati yang pertama anugerah Allah kepada aku dan suami...

Abang...
walaupun Abg dah tiada kat dunia ni,
tapi ibu tak pernah lupakan Abg walau sedetik pun hayat ibu...
Syurga itu tempat Abg...
bergembira dan bermain lah puas2 DISANA...
jangan ada sedikit pun kesedihan di hati Abg
kerana mengingatkan kami disini...
Jangan risau...
kami sentiasa ingat dan rindu pada Abg..
akan ibu hadiahkan Al-Fatihah untuk Abg setiap kali ibu solat...
Ibu tahu,
Abg selalu datang melawat ibu, papa dan adik2 di sini...
Cuma ibu tak nampak Abg...
tapi naluri ibu selalu terasa Abg selalu ada dengan kami...
Abang...
maafkan ibu kerana telah mengalirkan airmata di hari lahir Abg...
puas ibu tahan...tapi ibu kalah...
apa kan daya...ibu hanya seorang IBU....
IBU kepada Abg...
Walupun Abg tak dapat tengok wajah ibu,
tapi,
tinggal dalam rahim ibu selama 9 bulan pun dah cukup tuk Abg kan... Cukup tuk Abg mengenali siapa Ibu...
Cukup utk Abg mengerti perasaan ibu...
Abang...
Ibu doakan..
berbahagialah kamu walaupun berada nun jauh DISANA...
Ditaman2 syurga yang kekal selamanya...
Bermain lah bersama teman2 mu...
bidadara dan bidadari syurga...
Sesungguhnya ibu bertuah kerana memilki Abg..
Allah kirimkan Abg,
untuk membantu ibu DISANA nt...
Terima kasih kerana hadir dalam hidup ibu
walaupun untuk seketika...
Abg xkan pernah luput dari ingatan ibu...
Percayalah pada ibu...

Nukilan Ibu...
09 November 2010..
hari ke3 tahun pemergian Abang..

7 comments:

mrs eyza said...

salam takziah untuk ayu yer..
semoga ayu dan suami dianugerahkan zuriat yag soleh sbg pengganti naufal...

* bacaan saya asyik terhenti jerr bila air mata tak berhenti nak keluar..

ayu said...

terima kasih far_east..
trima kasih sbb sudi membaca.. skadar berkongsi..

Amin..

pieyaris said...

received it!!

thanks 4 joining...sorry sebab lambat jenguk...insyaallah keputusan akan diumum tak lama lagi...

syawalsimpsons said...

ayu...suraya sini...ya allah tuhan je tau apa yang ada dlm hati ni...mmmm...sedeynyer sue baca ni..mmmm...sangat2 menyayat hati...tabahlah...

pieyaris said...

sila cek

http://pieyaris.blogspot.com/2011/04/pemenang-contest-story-mory-sobsob.html

wanacesh said...

sedihnyacerita ayu ni,,smoga tabah menghadapi hari yang akan datang n ditinggikan darjat ayu di syurga Allah nanti..insyaallah naufal menunggu akak di sana =>

CiK Jue aka ibu FarisYah said...

al fatihah buat arwah naufal...setiap kali baca air mata kak jue tak pernah kering dari mengalir....